FALLGROP 6

 

 

 

Ett stort hinder i den dagliga aktiveringen av demenssjuka kan vara minnesförlust av föremål.
Vad det är och hur det skall användas. APRAXI!

 

Vid demensutredning testas detta på olika sätt, ett sätt är detta.

 

 Tag saxen och klipp papperet mitt itu

I det dagliga livet kan en person som inte klarar av detta test råka ut för svårare uppgifter och backar då ur. "Jag har gjort mitt" "Det kan du göra själv"

 

Jag brukar definiera detta syntom i tre delar

Inte störd

personen  förstår föremål och kan använda dem

 

Medelsvårt störd

personen förstår föremål men beöver hjälp att använda dem

 

Till exempel

Kom Alma jag behöver lite hjälp. Här får osthyveln och här är osten, skiva några ostskivor, bra och så lägg de här på fatet. Gud va bra att du kan hjälpa mig. (kom ihåg att 5-6 skivor kan räcka, den drabbade tycker att det är mycket)

 

Till exempel

Aina! Kan du hjälpa mig och duka till lunchen? Ta den här gaffel och lägg den här bredvid tallriken, här ska den vara, fint att du hjälper mig annars skulle jag inte hinna. Och så har knivarna, här får den en kniv och den skall du lägga här (peka), vad du kan, det här har du gjort förr ser jag.

 

Till exempel

Anna! Vill du hjälpa mig att vattna blommorna? Ta den här vattenkannan och så går vi till vattenkranen och fyller den, så, va bra. Kom hit, känn om den här pelargonen är torr, ja det är den visst, häll nu lite vatten här, så ja, nu tror jag det räcker, va bra, visst är den vacker.Du har nog varit duktig att sköta om dina blommor.

 

Om den medelsvårt störde personen får för svåra uppgifter att klara på egen hand så vill den inte, den drabbade är medveten om sitt handikapp.

 

 

Den medelsvårt störde personen klarar av att äta i grupp, eftersom den tittar på hur andra gör. Demenssjuka vet vilka som är sjuka och vilka som är personal. Personal gör saker rätt och dem skall man kopiera, alltså är det mycket viktigt att personalen sitter med och äter vid måltiderna.

 

Svårt störd

personen förstår inte föremål och kan inte använda dem

 

 

Den svårt störde skall äta eller hjälpas vid ett annat bord.
Del för att andra sjuka inte skall uppleva obehag och dels för att för många föremål i blickfältet stör den svårt drabbade.

 

Det kan tyckas otrevligt att den drabbade bara skall ha en tallrik och en sked.


Kom ihåg att den drabbde inte kan reflektera över detta

 

Det första vi lär oss är att äta själv och det är den sista förmågan vi tappar.


Svårt störda personer kan äta om vi hjälper dom att ta skeden och att få något på den och föra den till munnen, För lite personal leder till matningar.

 

Vi kan observera hur den svårt störde kan bete sig.

Personen kanske går omkring och så plötslig ser den ett föremål som verkar intressant, tar upp det och betraktar det, men får ingen förståelse. Har nu glömt var den låg så personen går vidare, nu börjar det kännas som att föremålet borde läggas bort någonstans

Personen kanske kommer till blomlådan. Provar om föremålet passar ihop och det verkar det göra så saxen hamnar mitt ibland blommorna.

Så blev jag av med det problemet.

 

FUNDER ÖVER

Vilka föremål ni har som kan vara svåra att förstå och hur de skall användas

 

Ett litet tips:

 

MHP = Med handen på

 

Med din hand på den demenssjukes hand kan du starta en procedur, övervaka den och stanna den och ge beröm.

 

Så kan även svårt demenssjuka diska, skiva ost, sopa golv etc.

 

Det är inte resultatet som räknas utan känslan av att ha varit delaktig i någonting betydelsefullt.

 

"Se parallellen till mindre barns försök att vara delaktig i hemmet och dess lycka när de får det och kan det enligt föräldrarna."

 

PROCEDURMINNET sitter kvar länge om jag bara får hjälp att komma gång.

_____________________________________________________

 

 

 

 

info@fallgropar.se

Tommy Jonsson
fd Demenskonsult

 

 

 

STARTSIDA

 

 

 

 

EFTERMIDDAGEN SPEGLAR

MORGONENS HÄNDELSER

FALLGROPAR I DEMENSVÅRD